Sektöre girişinden ve firmasının tarihçesinden söze eden Mutlutur Yatçılık Genel Müdürü Noyan Mutlugil, Bizim 2003 yılında firmamızı kurarak yatçılık sektörüne giriş yaptık. 2003/2004 yılında ticari faaliyette kullanmak üzere tekne inşa ederek başladık. Sonrasında kiralama faaliyetine yöneldik ve ilerleyen yıllarda bu alanda filomuzu büyüterek hizmet vermeye devam ettik. İlerleyen yıllarda gelişen filomuzla Türkiye dışında; Yunanistan, Karadağ ve Hırvatistan’da da hizmet vermeye başladık. Filomuzda 20mt ile 50mt arasında değişik boylarda yatlar bulunmakta. Firmamız Tüm Yat İşletmecileri, Yatırımcıları, Broker ve Acenteleri Derneği İktisadi İşletmesi (TYBA) Derneğinin kurucu üyelerinden olup, ben de TYBA’nın Yönetim Kurulu’nda Yazman olarak görev almaktayım. Buna ek olarak dünyadaki yat brokerleri birliklerinden Amerika’da bulunan CYBA – AYCA ve IYBA’ya üyeyiz. Yine ülkemizdeki yat satış brokerleri ile 2022 yılında kurduğumuz YBA’nın kurucularındanım ve yönetim kurulu üyesiyim. Ülkemiz yatçılığının gelişmesine katkı sağlamak amacıyla birçok faaliyetin içinde yer alıyoruz. 2019 yılında Porto Montenegro’da düzenlenen Giga Yacht Forum’a Ulu Önderimiz Atatürk’ün yatı olan SAVARONA’nın kaptanını götürerek, ilk defa böyle bir organizasyonda katılımcıların olduğu listeye Türk Bayrağımızı çekmenin gururunu da yaşadık” şeklinde konuştu.

Yat alım-satım kiralama ve yönetimi

Türkiye’deki ana faaliyetlerinin yat alım satımı, kiralaması ve yönetimi olduğunu söyleyen Mutlugil, “Yurtdışı’nda Tivat ofisimiz bu konulara ek olarak çoğunlukla acentelik alanında hizmet vermekte. Porto Montenegro’daki faaliyetlerimiz yat giriş-çıkış işlemleri, yakıt ve kumanya temini, bağlama hizmetleri ve mürettebat konularından ibarettir. Ülkemize gelmek üzere Adriyatik’te seyir yapan veya İtalyan tersanelerinden denize inip, Türkiye’ye doğru seyir yapan birçok teknenin giriş-çıkış ve yakıt alımı hizmetlerini biz yapmaktayız” ifadelerini kullandı.

“Teknelerinizi ehil ellere teslim edin”

Tamir-bakım alanında hizmet veren bir tersane olmadıklarını söyleyen Mutlugil, “Bu iş bizim ana alanımız değil. Bu konuda ülkemizde çok başarılı yat inşa ve bakım tersanelerimiz var. Bizler bu gibi yerlerde müşterilerimize daha çok danışmanlık hizmeti veriyoruz. Bunun haricinde yönetimimiz altında olan yatlara bakım-tutum ve boya gibi konularda hizmetler veriyoruz. Büyük tonajlı yatlar için mutlaka her türlü yeterliliğe ve donanıma sahip, uzman kadrosu olan bir tersanede refit yapılmasını öneriyoruz aksi hallerde üzücü durumlar ortaya çıkabiliyor” uyarısını yaptı.

10-50 metre arası teknelerMutlutur (2)

Bir marka temsilcisi veya distribütör olmamakla beraber yat ikinci el tekne alım satımı yaptıklarını kaydeden Mutlugil, “10mt ile 50mt arasında değişik marka, model ve tipteki teknelerin satışlarıyla ilgileniyoruz. Bu konuda daha çok butik hizmet veren bir yapımız var. Örneğin, bütçesini belirterek satın almak istediği teknenin boy ve marka bilgisini bizimle paylaşan bir müşterimiz için dünyanın her yerinde bu kriterlere uyan tekneleri bulup listeleyip kendisine sunum yapıyoruz. Satış sürecinin her aşamasını, yani MoA düzenlenmesinden bayrak çekimine kadar, teknenin denizden gelişi için mürettebat temininden, uğrayacağı limanlardaki marina ayarlaması gibi tüm süreci, donatan adına yürüten bir yapımız var” ifadelerini kullandı.

En önemli etkinliğimiz

TYBA 5. Yacht Charter Show Göcek etkinliği hakkında da bilgiler veren Mutlugil, “TYBA Yat Charter Show bizim dernek olarak en büyük ve önemli etkinliğimiz. Başından beri gönüllülük esasıyla hizmet ettiğimiz bu etkinliğe maddi ve manevi olarak destek oluyoruz, olmaya da devam edeceğiz. Bu show esnasında her gün sabah saatlerinde sektördeki önemli konular hakkında seminerlerimiz oluyor. Ben de TYBA Charter Kontrat Komitesi Başkanı olarak bu konuda çalışan arkadaşlarımız ve dernek avukatımızın da destekleriyle oluşturduğumuz, TYBA Yat Kiralama Kontratı’nın tanıtımını ve içeriği hakkında bilgi paylaşımı yapıyorum. Bu kontrat sektörümüz için bir ilktir ve Türk ticari yatçılığı için çok mühimdir” şeklinde konuştu.  Mutlutur (3)

Ülke tanıtımına katkısı büyük

Didim'den Yunan adalarına feribot seferleri başladı Didim'den Yunan adalarına feribot seferleri başladı

Mutlugil, “Bu organizasyonun öncelikle ülkemiz tanıtımına ,Türk Ticari yatçılığına ,bu alanda hizmet veren işletmelerimize, başta Göcek olmak üzere Marmaris-Fethiye-Bodrum gibi mavi yolculuğun ana limanı olan eşsiz beldelerimize büyük katkısı bulunmaktadır. Bize showumuzu yapmak için yer anlamında destek veren D-Marin Göcek ve tüm D-Marin Grubuna da teşekkür ederiz, yat turizminin incisi olan Göcek’te böyle güzel bir etkinlikle çoğunluğu yerli imalat olan yatlarımızın, dünyanın dört bir yanından gelerek bunları gezen yabancı yat brokerlerinin ülkemize olan ilgisinin daha da atacağını ümit ediyoruz” dedi.

Üniversite ile iş birliği

Sektörde yaşanan kalifiye eleman konusuna da değinen Mutlugil, “Malum sektörümüz büyüdükçe, ticari yat filomuz genişledikçe ortaya çıkan sorunlardan en önemlisi, mürettebat konusudur. Teknelerimizin sevk ve idaresindeki güverte sınıfı mürettebatın yanına, beş yıldızlı otel hizmetinin sunulduğu yatlarımızda; aşçı, stewardess (hostes), housekeeper gibi servis ihtiyacını karşılayacak mürettebatın yetiştirilmesi için, TYBA olarak üniversitelerle protokol yaparak, bu alana yönelik mürettebat teminini de sağlamaya çalışıyoruz. Bunun yanında ben 3 yılı aşkın süredir ,Piri Reis Üniversite, Marina ve Yat İşletmeciliği Bölümü’nde dersler vererek ,mezun olan genç denizcilerimizin yatçılık sektöründe hem staj hem de iş bulmaları konularında onlara yardımcı olarak ,okullu mürettebatımızın yatlarımızdaki mevcudiyetini arttırmak için de çaba sarf ediyorum” ifadesinde bulundu.