Kocaeli limanlarının içinde Türkiye’de en fazla yükü elleçleyen limanlar arasında yer alan hisselerinin tamamı Hayat Holding’e ait olan Limaş Liman İşletmeciliği A.Ş.'nin kapasitesinden söz eden Stratejik Planlama ve Endüstriyel İlişkiler Müdürü Dr. Kürşat Bal, “Limaş Liman işletmeciliği münhasır bir liman olarak üçüncü şahıslara hizmet etmektedir. Grup şirketlerimizin ciromuz içerisinde yüzde 5’lik bir payı vardır, 95’lik payı ise üçüncü şahıslar oluşturmaktadır. Limanımız 100 bin metrekare alan üzerine kurulmuş 63 adet sıvı kimyasal depolama tankıyla toplamda 212 bin metreküplük hacmiyle, yıllık 25 bin TEU’luk konteyner kapasitesiyle ve 1,5 milyon tonluk da genel kargo kapasitesiyle hizmet vermektedir. Ana lokomotifimiz sıvı kimyasal yüktür. TÜRKLİM ve sektör raporlarına göre Türkiye’nin en fazla sıvı kimyasal yük elleçleyen limanları arasında ikinci sırada, Marmara bölgesinde de en çok sıvı kimyasal yük elleçleyen liman işletmesiyiz. Bu veriler akaryakıt yükü hariç tutularak söylediğim verilerdir. Konteynerde 25 bin TEU’luk bir kapasitemiz bulunmaktadır. Aylık 2000-2500 TEU’luk konteyner elleçlemesi yapıyoruz” şeklinde konuştu.

Limanda özellikle sıvı kimyasal yükte büyümeye çalıştıklarını vurgulayan Dr. Kürşat Bal, “Bu sene Ekim-Kasım ayı gibi akaryakıt depolama faaliyeti ve bunker işine de başlıyoruz. Sektörün önemli firmalarından biriyle anlaşma yaptık. İlerleyen zamanlarda da gelişen ticaret doğrultusunda kimyasal tank kapasitemizi de arttırmayı düşünüyoruz. Kapasite artışı için gerekli fizibilite çalışmalarını yapıyoruz” dedi.

Akaryakıt depolama kapasitemiz 32 bin metreküp

Körfez’de yürütecekleri faaliyet hakkında da bilgiler veren Bal, “Gemilere yakıt veren firmalara depolama hizmeti vermeyi planlıyoruz. Şu anda EPDK’dan alınmış izinlerimiz mevcut. 32 bin metreküplük bir depolama hacmimiz var. Bu genişletilebilir bir kapasite olup ihtiyaç duyulursa bu kapasiteyi 60 bin metreküpe kadar arttırabiliyoruz” açıklamasında bulundu.

Limanların revizyona ihtiyaç var

Marshall Adaları Bayrağı armatöre güven ve itibar sunar Marshall Adaları Bayrağı armatöre güven ve itibar sunar

Aynı zamanda TÜRLİM Yönetim Kurulu Üyesi olan Bal, “Türkiye’deki limanların geçmişte kendi yüklerini elleçlemek için yapılan iskelelerden oluşmaktadır. Ancak deniz ticaretindeki pozitif yönlü gelişmelerle, deniz ticaretinin en önemli altyapısı olan limanlara da ihtiyaç duyulmuştur. Bizler de ilk başta kendi yükümüzü elleçlemek amacıyla kurulmuş fakat artan ticaret ve gelen taleplerle liman statüsü kazanmış limanlarız. Kocaeli’de 34 liman bulunmaktadır bu limanların büyük bir kısmı bu şekilde kurulmuştur. Türkiye’nin 2023 için içerisinde 500 milyar dolar dış ticaret hedefi var. Aslında bu hedef ihracat hedefidir Bunun karşılığında ihracatı ithalata dayalı bir ülke olduğumuzu varsayarsak 750 milyar dolarda bir ithalat hedefi ön görülmektedir. Bu da 1 trilyon 250 milyar dolarlık büyük bir deniz ticareti demektir. Bu deniz ticaretini taşıması için limanlar sadece kendi başına yeterli değil, limanların altyapıları da arka alandaki hinderlantında bulunan yola bağlantıları, demir yolları ağlarının da limanlara ulaşması çok önem arz etmekte. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nın her limanda bir demiryolu bağlantısının kurulmasıyla ilgili proje çalışmaları bulunmakta. İntermodel taşımacılığa geçilme aşamasında. Limanların bir revizyona ihtiyacı bulunmaktadır. Geçmişteki iskele boyları yeni nesil gemilere hizmet verememektedir. Gemi boyları 300-400 metreye geçmeye başladı. Mevcut iskeleler genelde 200-250 metrelik iskeleler. Bunların revizyona ihtiyacı bulunmaktadır. Ulaştırma bakanlığının da deniz ticaretinin hedeflerine ulaşması noktasında proje çalışmaları bulunmaktadır. Bunlara örnek verecek olursak Çandarlı, Filyos projelerini gösterebiliriz.

“Diğer limanlar bizden destek alıyorlar”

Bu kadar çok riskli kimyasalın ve uluslararası ticaretin gerçekleştiği limanda güvenlik ve hızın en önemli öncelikleri arasında yer aldığını vurgulayan Bal, “Liman otomasyonu olarak Solonport programını kullanıyoruz. Buna ek olarak kendimiz limanda olası bir yangını en kısa sürede tespit edecek algılama sistemlerini ve otomasyon altyapısını hazırladık. Kendimize özgü yazılım yaptık. Otomasyon sistemi üzerinden yangını, gaz kaçaklarının anlık olarak görebiliyor ve izleyebiliyoruz. Bu konuda da liman olarak iş güvenliği anlamında yapmış olduğumuz otomasyon yatırımında örnek teşkil etmekteyiz. Diğer limanlarda gelip bizden bu konuda destek almaktadırlar. Yaptığımız uygulamalar iyi örnek uygulaması olarak gösterilmektedir. Ayrıca sürdürülebilir çevre konusuna da çok önem vermekteyiz.  2019 yılı içinde Türkiye’nin tek çevre ödülü olan Şehabettin Bilgisu Çevre Ödülleri’ne başvurduk. Tüm Türkiye’de limanlar alanında Limaş Liman İşletmeciliği olarak biz layık görüldük. Ayrıca Ulaştırma ve Altyapı Bakanımızdan Greenport (Yeşil Liman) sertifikamızı da almış bulunuyoruz. şeklinde konuştu.

İskele uzunluğumuzu artıracağız

İskelelerin yeni jenerasyon gemilere uygun olması için uzunluğunun arttırılması projeleri olduğunu söyleyen Bal, “Projelerin planlarını çıkardık. Uygun görülürse 2020 bütçemizde bunu değerlendirmeyi düşünüyoruz. İş güvenliği ve hizmet içi eğitimlere de önem veriyoruz. Aslında dışardan gelen personel eğitimli de gelse kesinlikle kendi eğitimlerimize tabi tutuyoruz. Eğitimlerimiz limana iş başı yapmandan başlar ve sürekli eğitimlerimiz devam etmektedir. Yasal şartların dışında üzerine de ilave eğitimleri aldırmaktayız. Şirketimizde ciddi bir İş güvenliği ve Çevre kültürü oluşturduk böylece kazaların önüne geçmiş oluyoruz” ifadesinde bulundu.

“Kocaeli Port” Avrupa yük elleçlemesinde ilk 10’da

Aynı zamanda İMEAK Deniz Ticaret Odası Kocaeli Şubesi Meclis Başkanı olan Dr. Kürşat Bal, Kocaeli’nin sanayisi ve limanlarla olan ilişkisi hakkında da bilgiler verdi. Bal, “Kocaeli Türkiye’nin en fazla yük elleçleyen liman bölgesi. Kocaeli limanları diğer liman bölgelerine göre genel kargo, konteyner ve sıvı kimyasalda açık ara önde gidiyor. 34 limanımız var. Bunların bazıları kendi yüklerine yönelik elleçleme yapan tesisler. Total, Petrol Ofisi gibi özellikle akaryakıt elleçleyen limanlardır. Diğer limanların hepsi üçüncü şahıslara hizmet eden limanlardır. Kocaeli limanlarıyla ilgili olarak aslında biz bir liman algısı oluşturmaya çalışıyoruz. Çünkü Kocaeli limanları bir bütün olarak değerlendirildiği zaman Avrupa’daki yük elleçlemesinde de önemli bir sıraya girebilir. Kocaeli Port olduğu zaman ilk 10’a girebiliyoruz. Bunu da inşallah gerçekleştireceğiz. Bu konuda gerek Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Liman Başkanlığı düzeyinde, gerek oda faaliyetleriyle gerçekleştirmek ve amacımıza ulaşmak için uğraşıyoruz. Onun dışında Kocaeli’nde bir de yeni bir bütünsel plan oluşturmak için bir arayış içindeyiz. Kocaeli’de 34 liman yeterliymiş gibi gözükse de gelecek hedeflerimize çok hizmet edecek iskelelerimiz limanlarımız değiller. Bunların kesinlikle revizyona ihtiyacı var. En azından yeni jenerasyon gemilere ve yeni deniz ticaretine uygun iskelelerin limanların rıhtımların altyapılarının güçlendirilmesi gerekmektedir. Bunları ancak ilgili kamu kurumları olan Çevre ve Şehircilik Bakanlığı mekânsal genel müdürlüğü, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nın kıyı yapıları, Tersaneler Genel Müdürlüğü, Altyapılar Genel Müdürlüğü, Deniz İç Sular Genel Müdürlüğü gibi birçok kurumun ortak akılla çözebiliriz. Bizde bir ortak akıl platformunu oluşturmak için çalışıyoruz” Bu hedefleri ulaşma yolunda tüm paydaşlarımızın ‘Rüzgârı Kolay, Puruvası Neta Olsun’ dedi.